SEO vs. PPC – výhody, nevýhody a rozdiely

SEO vs. PPC - výhody, nevýhody a rozdiely

SEO optimalizácia alebo PPC reklamy. Čo je lepšie pre váš biznis a do čoho investovať radšej? Odpoveď na túto otázku si tentoraz povieme nielen na konci tohto blogu, ale aj hneď na začiatku – potrebné je oboje. 

Aj keď oba postupy slúžia na zvýšenie trafficu (návštevnosti webu) a predaja, sú medzi nimi rozdiely, na ktoré sa v nasledujúcich riadkoch pozrieme. Blog slúži najmä tým, ktorí sú v oblasti marketingu na „začiatku“, zvažujú akou cestou sa vydať a ako spoločne používať obe cesty ako súčasť marketingovej stratégie.

SEO a PPC – porovnanie

SEO, skratka anglického Search Engine Optimization, je optimalizácia, ktorá pomáha zvyšovať organický ranking (postavenie) vašej webstránky vo vyhľadávačoch. Organický v tomto prípade znamená neplatený, čiže reálne postavenie webu v Googli na základe jednotlivých kľúčových slov, čo logicky výrazne ovplyvňuje návštevnosť webu. 

Mať svoju stránku na Googli čím vyššie, tým lepšie, vystihuje aj vtip „Najlepšie miesto na skrytie mŕtvoly je dať ju na druhú stránku v Googli, tam sa aj tak nikto nepozerá“. V realite je byť na druhej stránke v Googli pri vysoko konkurenčného kľúčového slova celkom úspech, ale obrazne povedané tento vtip situáciu vystihuje. 

PPC, skratka anglického Pay-per-click, je naopak platená reklama, pomocou ktorej dostanete svoj web na popredné pozície. V súčasnosti je takáto platená reklama pre bežného užívateľa Googlu („nemarketéra“) takmer na nerozoznanie od organického vyhľadávania a patria jej zväčša prvé štyri pozície.

SEO a PPC – rozdiely

Pre prehľadnosť sme spravili jednoduchú tabuľku.

SEO

PPC

Nepriame výdaje

Priame výdaje – cena za klik

Neohraničený traffic

Obmedzený traffic podľa rozpočtu

Výsledky až po určitom čase

Okamžité výsledky

Dôveryhodný spôsob

Môže byť braný ako menej dôveryhodný spôsob

Ťažká konkurencia v určitých odvetviach 

Môže súťažiť priamo s väčšími konkurentmi

Cielenie podľa kľúčových slov a fráz

Široká škála možností cielenia

Dlhodobý účinok

Účinok len počas trvania kampane

SEO optimalizácia – plusy a mínusy

Vo všeobecnosti platí, že budovať SEO je potrebná vec, ale má aj svoje úskalia. 

Najskôr sa však pozrieme na jednoznačné výhody:

  • Z dlhodobého hľadiska (zväčša) stojí menej peňazí – technicky povedané, návštevnosť z organického vyhľadávania je zadarmo. Ale aj k SEO optimalizácii sa treba dopracovať, či už cez SEO analytika, agentúru a aj SEO nástroje niečo stoja
  • Prináša konzistentný traffic. Ak sa vypne PPC reklama, váš web v organic searchu ostáva
  • Prináša dôveryhodnosť značky a produktu. Ľudia stále veria viac prirodzenosti ako platenej reklame. Byť na prvých pozíciách v Googli niečo znamená

SEO optimalizácia však môže byť aj frustrujúca. Tu je prečo:

  • Na výsledky si musíte počkať (a niekedy sa rodia naozaj ťažko-preťažko)
  • Miestami príliš vysoká konkurencia
  • Neustály proces, ktorý by sa nemal prerušovať
  • Aktualizácie Google algoritmov môžu kaziť vašu snahu
  • Viditeľnosť organického vyhľadávania môže byť ovplyvnená dominanciou PPC reklám
  • Pre menšie firmy/weby môže byť problém vytvárať kvalitný obsah

PPC reklamy – plusy a mínusy

Pred investovaním do PPC kampaní by ste mali vedieť nasledujúce. 

Výhody:

  • Presné zacielenie – podľa kľúčových slov, demografie, životného štýlu, miesta atď. Prináša kvalitných zákazníkov.
  • Okamžité výsledky – nastaviť kampaň sa dá zvládnuť aj za pár hodín
  • Rýchlo vykonateľné zmeny – na základe okamžitých výsledkov viete kampane upraviť, optimalizovať  

Nevýhody:

  • Môže sa pekne predražiť – niektoré vysoko konkurenčné kľúčové slová môžu stáť aj niekoľko eur za 1 klik a ani sa nenazdáte a máte po rozpočte 😊
  • Reklamy sú niekedy vnímané ako menej dôveryhodné
  • Web traffic sa skončí ihneď ako vám dôjde rozpočet
  • Účinnosť reklamy môže časom klesať

SEO alebo PPC?

Už sme spomínali v úvode, odpoveď je oboje – v ideálnom svete. Ale:

  • Ak máte limitovaný rozpočet – tak radšej SEO
  • Ak máte špecifický produkt – tak radšej PPC
  • Ak pripravujete uvádzaciu kampaň – tak radšej PPC
  • Ak máte lokálny (miestny) biznis – tak radšej SEO
  • Ak máte vysoko konkurenčný produkt – oboje SEO aj PPC

Dobrý príklad „spolupráce“ SEO a PPC je prípad, kedy ste vytvorili obsah, ale nikto ho (zatiaľ) nečíta. Pomocou PPC reklamy ho viete dostať do sveta oveľa rýchlejšie. Napríklad spustením PPC reklamy na sociálnych sieťach na blog, ktorý ste práve napísali. Ďalší príklad: Pomocou PPC reklamy a A/B testingu viete vybrať lepšie fungujúcu landing page a tým prispôsobiť obsah na webe a skvalitniť SEO optimalizáciu.

Záver

Z nášho pohľadu by ste nemali rozmýšľať, či si vybrať SEO optimalizáciu alebo PPC kampane, ale ako spojiť tieto dve veci dohromady. Niekedy môže mať väčší zmysel jeden alebo druhý spôsob, ale oba by mali byť súčasťou marketingovej stratégie. Naša online marketingová agentúra vám v tom rada pomôže.