SEO optimalizácia obrázkov pre web – 5 hlavných krokov

Na začiatok trochu čísiel. V roku 1998 zaznamenával Google v priemere desať tisíc vyhľadávaní za deň. O osem rokov neskôr to bolo desať tisíc, ale za jednu sekundu. V dnešnej dobe toto číslo narástlo na neuveriteľných 8,5 miliardy za 1 deň (63% z toho pochádza z mobilných zariadení, 84% ľudí využíva Google Search minimálne trikrát denne). Približne 22% patrí vyhľadávaniu obrázkov, čím sa dostávame k téme tohto blogu – nezabúdate pri SEO optimalizácii na optimalizáciu obrázkov?  

Bežná prax pri web obrázkoch je často asi takáto: stiahnuť z fotobanky, nahrať do CMS a zverejniť na stránke. Takýmto spôsobom si ale priveľmi v SEO nepomôžete. Nielenže bez alt textu nemusí Google obrázok „prečítať“, ale v pôvodnej (priveľkej) veľkosti spomaľujete rýchlosť webu, ktorá patrí medzi výrazné SEO faktory. V rámci SEO stratégie sa preto oplatí venovať trochu času aj (často podceňovanej) optimalizácii obrázkov. 

Ktorých päť faktorov je najdôležitejších pri optimalizácii obrázkov pre vyhľadávače si prejdeme bod po bode v nasledujúcich riadkoch. 

1. Názov obrázku (image file name)

SEO optimalizácia obrázkov začína už pri ich ukladaní do vášho počítača (ako názov súboru). Je to jednoduché – namiesto názvu DSC7862.jpg uložte súbor s názvom produktu (napríklad detsky-kocik-nazov.jpg). Relevantné mená súborov, ktoré následne uploadnete na web, pomáhajú vyhľadávačom lepšie indexovať obrázky.

2. Formát obrázku

Aj keď „správny“ formát (.jpeg, .png, .svg, .gif) nie je exaktne určený, Google nástroj PageSpeed Insights odporúča formát WebP. Z našich skúseností vieme povedať, že WebP vie znížiť načítanie stránky v prehliadačoch Chrome a Firefox aj o niekoľko sekúnd. 

3. Veľkosť obrázku

Ideálna veľkosť obrázku pre SEO je cca 100 kB. Samozrejme, nie vždy sa to dá dosiahnuť, keď chceme čo najviac zachovať „pôvodnú“ kvalitu. Existujú však rôzne nástroje a pluginy určené na kompresiu, či už priamo Photoshop alebo TinyPNG, ImageOptim, Squoosh, JPEGmini, WP Smush (WordPress plugin). 

4. Alt text (alternatívny text)

Alt text je textový popis priradený k obrázkom na webových stránkach. Pre vyhľadávače je nesmierne dôležitý, pretože im pomáha lepšie porozumieť obsahu obrázka a jeho kontextu na stránke, tým pádom môže zlepšiť viditeľnosť obrázka v searchi. Popis by mal byť informatívny a presne opisovať obsah obrázka. Použite kľúčové slová, ale buďte prirodzení a vyhnite sa ich spamovaniu. Alternatívny text by mal byť jedinečný pre každý obrázok na stránke – v ideálnom prípade.

5. Sitemapa a schema markup

Pridajte obrázky do sitemapy a použite schema markup (štrukturované dáta) na označenie obrázkov pre vyhľadávače. To pomôže vyhľadávačom lepšie rozumieť obsahu obrázkov. Schema markup sa implementuje pridaním do kódu webových stránok.

Ďalšie krátke tipy:

  • Používajte vlastné originálne obrázky (nie z fotobanky)
  • Vyvarujte sa copyright konfliktom
  • Pri alt textoch píšte jednoducho, heslovito, zrozumiteľne
  • Na alt text popis použite aspoň 4-5 slov
  • Uistite sa, že obrázky sú mobile friendly
  • Optimalizujte open graph pre sociálne siete
  • Sharujte čo najviac stránky s dobrými fotkami (na sociálne siete, linky do newsletterov)
  • Spravte analýzu kľúčových slov aj pre obrázky

Na záver

Ak spravíte pre SEO optimalizáciu obrázkov spomenutých päť krokov, spravíte viac než dosť. Niektoré pluginy napríklad v známom redakčnom systéme WordPress ale ponúkajú ešte hlbšiu optimalizáciu.  V podstate rovnakú, ako keď optimalizujete pre jednotlivé URLky meta nadpisy a popisy. Okrem alt popisu sa dá teda nastaviť aj nadpis, titulok a popis obrázku. Postupujte tak, ako by ste optimalizovali URL adresu na jednotlivé kľúčové slová.