Rýchlosť webu ako faktor pri SEO optimalizácii

Ovplyvňuje rýchlosť webstránky SEO optimalizáciu? Ak áno, ako veľmi dôležitý je tento faktor z pohľadu SEO a ktoré sú konkrétne dôvody, prečo by ste sa rýchlosti mali venovať? To všetko si prejdeme v tomto blogu.

Google algoritmy majú za úlohu prioritizovať v organickom vyhľadávaní tie weby, ktoré sa načítavajú čo najrýchlejšie. Samotný Google teda hovorí, že page speed je SEO faktor a ponúka na to aj svoj nástroj PageSpeed Insights, ktorý vám povie ako na tom z tohto pohľadu ste. 

Má však tento faktor top význam? Z našej praxe (ale aj z Google „manuálov“ pre SEO) vieme, že top priorita je niečo iné. No. 1 pri SEO optimalizácii je (stále) relevancia webu, zjednodušene v podstate jeho obsah, ktorý chcú užívatelia čítať. Ak by page speed bol top rozhodujúci faktor, SERP by sa pravdepodobne obrátil na ruby a vyzeral by úplne inak.     

Rýchlosť webu je však pomerne často debatovaná téma medzi top odborníkmi vo fachu. Ako relevantný SEO faktor vstúpil do online sveta v roku 2010, kedy Google oznámil, že rýchlosť budú algoritmy brať ako jeden z faktorov. V roku 2018 to rozšíril na mobilné weby a „mobile first index“ (uprednostňovanie indexáciu mobilných webov pred desktopovými) sa stal pomerne významným SEO faktorom (v teoretickej rovine).

Postupne však získala väčšiu dôležitosť sofistikovanejšia metrika od Googlu Core Web Vitals (v preklade niečo ako základné požiadavky/vlastnosti webu), teda akýsi komplexný užívateľský dojem z vašej stránky, ktorý ale úzko súvisí s jej rýchlosťou. 

Nejde však len o samotnú rýchlosť načítania webu, ale aký celkový user experience (UX) používateľ má, či sa web načítal správne, ako dlho trvalo načítanie najdôležitejšieho obrázkového prvku, interaktívnosť stránky, vizuálna stabilita atď. 

Ak sa všetky tieto veci neudejú správne do cca 2,5 sekundy, máte „problém“. Aký veľký problém to ale z hľadiska umiestnenia vášho webu na Googli je, je pomerne otázne. 

Stále platí zásada číslo jedna – obsah, obsah, obsah (=relevancia) a nie je vôbec výnimkou, že sa na prvých miestach v Googli umiestňujú weby, ktoré majú žalostné skóre v PageSpeed Insights (30 zo 100). Ich kvalitný obsah to jednoducho „prebije“.   

Rýchlosť webu má ale svoje významné miesto v SEO optimalizácii a tu sú hlavné dôvody prečo:

1. Zlepšuje užívateľský zážitok

Rýchlo načítané webové stránky poskytujú lepší užívateľský zážitok. Čakanie na dlhé načítavanie stránky môže na užívateľov pôsobiť frustračne a viesť tomu, že opustia vašu stránku ešte predtým, než sa dostanú k obsahu. Bounce rate (miera odchodu) je dôležitý faktor, ktorým sa vyhľadávače zaoberajú pri hodnotení kvality webových stránok. Nižší bounce rate môže pozitívne ovplyvniť vaše SEO.

2. Zvyšuje indexovanie stránky

Rýchlo načítané stránky majú tendenciu byť lepšie indexované vyhľadávacími robotmi. To znamená, že vyhľadávače majú väčšiu pravdepodobnosť, že správne rozpoznajú a zahrnú váš obsah do svojich indexov. Môže to viesť k rýchlejšiemu zobrazeniu vašich stránok vo výsledkoch vyhľadávania.2.

3. Zlepšuje mobilnú SEO optimalizáciu

V mobilnom prostredí je rýchlosť načítania ešte dôležitejšia, keďže mobily majú častokrát obmedzenú rýchlosť pripojenia. Google aj iné vyhľadávače dávajú mobilnej optimalizácii (ako už sme spomínali) veľký dôraz.

4. Zvyšuje konverzie

Rýchle načítané stránky majú väčšiu pravdepodobnosť, že konvertujú návštevníkov na zákazníkov. Užívatelia majú tendenciu viac interagovať a dokončovať žiadosti o akciu na rýchlych stránkach. To znamená vyšší počet konverzií a to sa Googlu páči.

Ak to zhrnieme, všeobecne platí, že rýchlosť načítania stránky je faktorom pre úspech vo vyhľadávačoch a pre zlepšenie výkonnosti webových stránok, a mala byť súčasťou (nielen) SEO stratégie. Perfektné skóre však automaticky nezaručuje najlepšie Google pozície.